Filtrowanie produktów

Producenci
  • Amedia
  • Anatolian
  • Arborea
  • Asanasi
  • Centent Cymbals
  • Dream
  • Impression Cymbals
  • Istanbul Agop
  • Istanbul Mehmet
  • Mapex
  • Masterwork
  • Meinl
  • Mes
  • Orion
  • Paiste
  • Polmuz
  • Sabian
  • Sonor
  • Stagg
  • Turkish
  • UFO Cymbals
  • Zildjian
Kategorie
  • Talerze perkusyjne
  • Rodzaje talerzy
  • Ciche talerze perkusyjne
  • Amedia
  • Anatolian
  • Arborea
  • Istanbul Agop
  • Masterwork
  • Meinl
  • Paiste
  • Sabian
  • Zildjian
  • Stagg
  • Turkish
  • Dream
  • Talerze używane
Cecha
Rozmiar
  • 10"
  • 11"
  • 12"
  • 13"
  • 14"
  • 15"
  • 16"
  • 17"
  • 18"
  • 18.5"
  • 19"
  • 20"
  • 20.5"
  • 21"
  • 22"
  • 22.5"
  • 23"
  • 24"
  • 26"
  • 6"
  • 7"
  • 8"
  • 9"
Cecha
Typ
  • Bell
  • China
  • Crash
  • Crash/Ride
  • Hi-Hat
  • Ride
  • Special effect
  • Splash
  • Stack
  • Zestawy
Cena
Dodatkowe
  • Promocje
  • Nowości
  • Najlepiej sprzedawane
  • Wyprzedaże
Status produktu
  • Dostępny
  • Niedostępny

KATEGORIE PRODUKTÓW

Koszty dostawy

Avant Drumshop Koszty Przesyłki
Bezpłatna dostawa
dla zakupów powyżej 299 zł

Muzyczne talerze perkusyjne - instrumenty Zildjian, Meinl i więcej

Takie instrumenty, jak talerze perkusyjne lub po prostu talerze, potocznie blachy należą do grupy idiofonów o nieokreślonej wysokości dźwięku. Są wykorzystywane w różnych rodzajach orkiestr i zestawie perkusyjnym. Perkusyjne talerze to zaraz obok samych bębnów - drugi z najważniejszych składników.

Są to zwykle cienkie, okrągłe dyski, z uwypukleniem biegnącym koncentrycznie (wyjątek: talerz china). Profesjonalne muzyczne talerze, z których składa się perkusja, wykonane są głównie ze stopów brązu (najpopularniejszy podział to tzw. B8, B12 i B20 oznaczający brąz – B, oraz procent udziału tego pierwiastka w składzie chemicznym talerza). Amatorskie i tanie talerze wykonywane są z mosiądzu, są przeznaczone dla początkujących perkusistów i uczniów do nauki, są nietrwałe i ubogie w swojej barwie. Gra na talerzach muzycznych polega na uderzaniu pojedynczego talerza pałkami perkusyjnymi lub też zderzaniu o siebie dwóch talerzy (np. hi-hat). Blachy umieszczane są na statywach.

Znano je już w starożytności, ponad dwa tysiące lat temu. Współczesna sztuka wyrobu tych instrumentów wywodzi się z Turcji i liczy sobie zaledwie kilka stuleci. Obecnie rynek muzyczny oferuje najprzeróżniejsze modele i rozmiary talerzy wytwarzane przez producentów z całego świata. Dlatego wybór najodpowiedniejszych talerzy perkusyjnych stanowi nie lada wyzwanie.

Hi-hat – Talerze hi-hat sprzedawane są w parach, z których dolny jest zazwyczaj trochę cięższy. Na rynku dostępne są hi-haty o różnej średnicy od 10” (cali) do 15”, ale absolutnie najpopularniejsze są te o średnicy 14”. Obydwa talerze muzyczne montowane są na statywie poziomo jeden nad drugim. Aby wydobyć dźwięk, perkusista bezpośrednie uderza w nie pałkami lub powoduje ich zderzenie naciskając stopą pedał wbudowany do statywu. Funkcja hi-hatu w partii perkusji polega na podtrzymywaniu motoryki w utworze.

Ride – Talerze ride są pojedyncze i największe ze wszystkich talerzy perkusyjnych. Sklepy oferują je w wielkościach od 18” do 24”, ale najczęściej kupowane są te o średnicy 20” i 22”. W perkusji pełnią one rolę podobną ro hi-hatu – nadają utworowi muzycznemu motorykę. Ride jest nie tylko większy od hi-hatu, ale również grubszy. To wpływa na jego bardziej selektywny dźwięk.

Crash – Ich funkcja w zestawach perkusji jest inna niż talerzy ride. Używane są do akcentowania wybranych miejsc w utworach. Talerze te dostępne są w średnicach zamykających się w przedziale 14” do 20” i występują w różnych grubościach w zależności od ich przeznaczenia. Uderzając pod kątem pałką w krawędź talerza muzycznego crash wydaje mocny dźwięk podobny do wystrzału, który idealnie nadaje się do realizowania akcentów.

Splash – mniejsze i cieńsze talerze perkusyjne o średnicy w zakresie 6-12”. Wydają krótki wysoki dźwięk i używane są do delikatnych akcentów, oraz poszerzenia możliwości brzmieniowe podstawowego zestawu talerzy muzycznych.

China – są to talerze o oryginalnym kształcie wywodzące się z Chin, wielkość od 12” do 22”. Charakterystyczny wygląd tego instrumentu bierze się stąd, że posiada on wyniesioną w górę kopułkę i podgiętą część brzegową, przez co przypomina talerz odwrócony do góry dnem. Taki kształt nadaje mu niepowtarzalne brzmienie. Ten talerz perkusyjny zawieszamy do góry nogami tak, aby szyjka pałki mogła uderzać w brzeg wygięty ku dołowi. China zastępuje niekiedy talerz ride lub crash.

Talerze efektowe – należą do nich m.in. gong, bell i plate, z których często składa się perkusja. Są to talerze muzyczne o zróżnicowanym wyglądzie i dźwięku. Dostarczają szerokiej gamy egzotycznych barw, których nie można uzyskać na typowych talerzach zestawu.

Budowa talerza

Budowa talerza perkusyjnego jest bardzo istotna, ponieważ to od niej zależy dźwięk. Kopułka, łuk, krawędź, ciężar oraz średnica – wszystkie te elementy mają bezpośredni wpływ na ostateczną barwę talerza. A zatem, aby dokonać właściwego wyboru, warto poszerzyć w tym zakresie swoją wiedzę.

Kopułka (główka, dzwonek) – jest to wypukła część centralna talerza muzycznego z wywierconym na środku otworem. Im większa jest kopułka, tym więcej tonów harmonicznych wydaje talerz.

Łuk – w ten sposób określamy część talerza perkusyjnego wygiętą od kopułki do krawędzi. Podobnie jak grubość i ciężar blachy wpływają na jej brzmienie, również krzywizna ma duże znaczenie w tej kwestii. Od stopnia zakrzywienia zależy profil talerza muzycznego, a w efekcie jego brzmienie.

Profil – jest to wysokość między krawędzią a czubkiem kopułki. Im jest ona większa, tym dźwięk jest wyższy i uboższy w tony harmoniczne.

Krawędź – nazywamy tak zewnętrzny pas brzegowy talerza perkusyjnego o szerokości około jednego cala. To właśnie w tę część crash’a uderza perkusista, aby uzyskać charakterystyczny mocny dźwięk podobny do wystrzału.

Ciężar – od ciężaru talerza muzycznego zależy jego głośność, artykulacja i barwa. Generalnie cieńsze egzemplarze są cichsze, bardziej czułe na uderzenie i posiadają więcej tonów niskich niż talerze grubsze używane często w zestawach perkusji. Jednak są one również mniej trwałe.

Średnica – oprócz modelu najważniejszym elementem klasyfikacji jest średnica. To właśnie ją mamy na myśli mówiąc o wielkości talerza. Jednostką miary średnicy jest cal.

Obszar ride – nazywamy tak środkową część łuku talerza perkusyjnego, znajdującą się między kopułką a krawędzią. Uderzona główką pałki w to miejsca blacha spełnia funkcję talerza ride. Można stosować także na crash’ach.

Obszar crash – to najbardziej oddalona od kopułki część łuku, położona w pobliżu krawędzi blachy. Uderzamy w nią szyjką pałki, jeśli chcemy uzyskać funkcję talerza muzycznego crash. W ten sposób można np. „crash’ować” talerz ride.

Talerze muzyczne do perkusji dostępne w naszej ofercie

W sklepie Drumshop do nabycia są rozmaite blachy wchodzące w skład zestawów perkusji. Znajdziesz u nas wysokiej jakości modele w przystępnej cenie. Sprzedajemy wyłącznie markowe talerze muzyczne wytwarzane przez profesjonalnych, doświadczonych tureckich kowali oraz tokarzy. Poszczególne artykuły łączą w sobie wyjątkowe walory estetyczne oraz użytkowe. W większości przypadków wytwarzane są one z wysokiej jakości brązu. To zapewnia im wytrzymałość oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne. Talerze perkusyjne po uderzeniu specjalnymi pałeczkami wydają dźwięki o różnej tonacji. Sam zdecyduj, które z dostępnych u nas instrumentów najlepiej spełniają Twoje oczekiwania.

Talerze perkusyjne

Średnia ocena: 4.7 (94%)
Na podstawie: 8 ocen
© 2005-2024 www.drumshop.pl