Jak efektywnie ćwiczyć ?

Jeśli ktoś proponuje „rewolucyjny” autorski program edukacyjny który pozwoli nauczyć się grać perkusji w miesiąc, dwa, pół roku czy rok – nie zasługuje na zaufanie. Po pierwsze warto się zastanowić czy nawet gdyby było to możliwe, cały urok perkusyjnego rzemiosła nie prysłby jak mydlana bańka? Gra na instrumencie, jest atrakcyjna między innymi dlatego, iż jej umiejętność posiada relatywnie niewielka liczba osób. Dlatego mogą one zadziwiać i fascynować całe rzesze publiczności. Na początku warto zdefiniować samo pojęcie „efektywne ćwiczenia’ w kontekście nauki gry na perkusji. Właściwym wydaje się bardzo ogólne stwierdzenie, że są to ćwiczenia, które jakkolwiek rozwijają umiejętności perkusyjne. Naszym celem, więc powinny stać się takie rodzaje ćwiczeń, które po pierwsze nas nie uwsteczniają, po drugie nie powodują iż stoimy w miejscu, po trzecie w końcu rozwijają nasze umiejętności. Nie istnieje jeden najwłaściwszy program edukacyjny. Każdy z perkusistów lub nauczycieli zapewne posiada własny pomysł na edukację. Warto jednak mieć świadomość że istnieje kilka kanonów które bezwzględnie powinno się respektować. Każdy powinien określić własne cele i na tej bazie układać swój program treningowy.

Werbel, zestaw, zespół

Celem większości perkusistów jest gra w zespole. Aby było to możliwe musimy posiadać umiejętność gry w pojedynkę. Ćwiczenia perkusyjne możemy podzielić na trzy grupy

  1. Ćwiczenia werblowe

  2. Ćwiczenia na całym zestawie

  3. Próby z zespołem lub gra z podkładem muzycznym.

Wśród zaawansowanych perkusistów mówi się, że ćwiczeniom werblowym powinno poświęcać się przynajmniej tyle samo czasu ile ćwiczeniom na całym zestawie, lub nawet więcej. Korzyści płynące z nauki technik werblowych są naprawdę ogromne. Dzięki nim nauczymy się między innymi prawidłowo trzymać pałki, pracować nadgarstkami, rozumieć konteksty rytmiczne, wdrażać wiedzę teoretyczną w praktykę. Ponadto naukę czytania nut najlepiej rozpocząć właśnie od samego werbla bądź pada.

Kolejnym elementem jest gra na całym zestawie, która rozwinie naszą koordynację, pracę nóg, pozwoli przenieść ćwiczenia z werbla na cały zestaw powodując że staną się one bardzo atrakcyjne brzmieniowo. Rozwijanie umiejętności gry na całym zestawie sukcesywnie będzie przybliżać nas do rozpoczęcia wspólnego muzykowania z innymi instrumentalistami, lub chociażby z nagranymi ścieżkami.

Na bazie powyższego podziału ćwiczeń możemy ustalić plan na każdy dzień, cały tydzień, a nawet miesiąc. Istnieje kilka możliwości: codzienna gra wszystkich ćwiczeń w podobnych do siebie proporcjach. Np. godzina ćwiczeń na werblu, godzina ćwiczeń na zestawie, 30minut gry z podkładem.

Kolejnym wariantem jest akcent na dany rodzaj ćwiczeń w zależności od dnia tygodnia: np.

Poniedziałek- półtorej godziny gry na werblu, pół godziny gry na zestawie, 15 minut gry z podkładem

Wtorek – pół godziny gry na werblu, półtorej godziny gry na zestawie , 15minut gry z podkładem

Środa – pół godziny gry na werblu, pół godziny gry na zestawie, półtorej godziny pracy z podkładami

Czwartek – dwie godziny gry na werblu

Piątek – krótka rozgrzewka werblowa, dwie godziny gry na zestawie

Sobota – pół godziny gry na werblu, pół godziny gry na zestawie, pół godziny pracy z podkładami

Systematyczność

Niezwykle ważnym pojęciem jest systematyczność. Na pewno bardziej efektywnym będzie codzienny trening (nawet jeśli ma być krótki) niż poświęcanie się perkusji raz w tygodniu przez 8 godzin. To ile czasu przeznaczamy na treningi zależy oczywiście od wielu czynników. Główną przeszkodą może stać się brak czasu. Niemniej warto dołożyć wszelkich starań aby stworzyć sobie możliwość treningów codziennie lub co drugi dzień. Warto pomyśleć o zakupie pada (np. Meinl Benny Greb Pad 6" lub Avant DrumShop Signature Pad 7" ) – jeśli nie możemy spędzać w ćwiczeniówce wystarczająco dużo czasu, pad otworzy nam drogę do nadrobienia werblowych zaległości w domu, o dowolnej porze.

Nuty

Często podczas rozmów z perkusistami można usłyszeć twierdzenia, iż nie ma sensu uczyć się grać z nut. Takie słowa przeważnie padają z ust tych którzy nigdy nie opanowali tej umiejętność. Wątpliwe, aby żył na świecie choć jeden perkusista umiejący czytać nuty i twierdzący zarazem że jest to niepotrzebne i bezużyteczne. Nuty otwierają przed nami nieograniczone możliwości, dostęp do niezliczonej ilości materiałów dydaktycznych, czerpanie z zapisów i porad najlepszych, czasami nieżyjących już perkusistów – za przykład mogą posłużyć tutaj książki takich perkusistów jak Buddy Rich czy Joe Morello.

Kompleksowość

Warto podchodzić do swojej gry w sposób kompleksowy. Nie ograniczać się do danych gatunków muzycznych „Gram metal, więc po co mam się uczyć jazzu?”. Należy pamiętać że często podział na gatunki muzyczne szczególnie jeśli chodzi grę na perkusji to tylko pozory. Ich elementy nieustannie przenikają się i stanowią bogatą całość.

Metronom

Użycie metronomu jest niezwykle istotną kwestią dlatego powinien byc on absolutnie nieodzownym elementem wyposażenia młodego perkusisty (porządny w pełni funkcjonalny metronom nie musi byc drogi - przykład to Korg MA-1). Pracę z tym urządzeniem najlepiej zacząć już od początku nauki gry na instrumencie. Istnieje również alternatywny, mniej konwencjonalny sposób. Chodzi o wystukiwanie danych wartości hi hatem przy użyciu nogi. Np. w takcie 4/4 może być to każde „i” lub każda ćwierćnuta. Najlepiej uczyć się tej techniki już od samego początku nauki czytania nut. Konsekwencje będą bardzo pozytywne. Po pierwsze podczas samych ćwiczeń hi hat zawsze będzie wskazywał nam w którym miejscu taktu obecnie się poruszamy, po drugie ten nawyk na stałe wyrobi w nas umiejętność równej gry, po trzecie grając na całym na całym zestawie z prawą ręką np. na ride, wystukiwanie nogą hi hatu stanie się dziecinnie proste. Również podczas przejść na wszystkich bębnach dodanie hi hatu w ramach urozmaicenia nie powinno stanowić większego problemu.

Cierpliwość, upór, konsekwencja

Śmiało można stwierdzić, że wyżej wymienione cechy powinny być mocną stroną każdego perkusisty.

Szkoła muzyczna

Jeśli masz taką możliwość rozważ uczęszczanie do szkoły muzycznej. Twoje horyzonty bez wątpienia ulegną znacznemu poszerzeniu. Nie tylko na polu perkusyjnym, ale także teoretycznym i ogólnomuzycznym. Znajomość pewnych pojęć teoretycznych zaowocuje podczas komunikacji z innymi muzykami. Ponadto dobry pedagog umiejętnie wskaże twoje mocne i słabe strony po to by odpowiednio je wzmacniać i korygować.

Podsumowanie

Oprócz wyżej wymienionych niezwykle ważną zasadą, która obowiązuje nie tylko podczas nauki gry na instrumencie jest fakt, że nikt nie nauczyć się za nas. Ani gry na perkusji, ani władania językiem obcym, ani sztuki samoobrony, etc. Najwięcej powinniśmy więc wymagać od siebie samych, dopiero w dalszej kolejności od nauczycieli lub materiałów dydaktyczny To my mamy ostateczny wpływ na owoce nauki. Warto o tym pamiętać.      


© 2005-2024 www.drumshop.pl